RENAULT CAR CLUB
http://diskuze.renaultcarclub.cz/

Natural 95 nebo 98?
http://diskuze.renaultcarclub.cz/viewtopic.php?f=19&t=241
Stránka 1 z 1

Autor:  R11 [ stř 12. čer 2013 22:54:52 ]
Předmět příspěvku:  Natural 95 nebo 98?

Začal jsem se zabývat zajímavou věcí - jak může být efektivní používat Natural 98 místo běžného Naturalu 95. A protože je tu spousta lidí, kteří jsou také zvídaví, jako já a víc hlav víc ví, rozhodl jsem se o tuto starost podělit ;)

Tak tedy. Kdysi jsem zkoušel do své R11 (karburátor) dávat Natural 98. Světe div se, při provozu mimo město klesla spotřeba o skoro 1 litr na 100 km :o Bohužel, v té době byl N98 dražší o téměř 4 Kč a tak se nedalo o ekonomickém provozu vůbec mluvit. Dnes, kdy je cenový rozdíl cca 2 Kč, by mělo být auto úspornější při úspoře 0,5 l/100 km a víc...
Podotýkám, že auto bylo kromě úspory samozřejmě podstatně živější, šlo lépe za plynem a lépe reagovalo od nízkých otáček. Je třeba k tomu dodat, že v originálním německém manuálu k autu je napsán oktanový požadavek 97 - 99...

To, že bude auto s karburátorem lépe reagovat a bude úspornější při použití silnějšího benzínu bych celkem pochopil. Ještě když je na tento benzín stavěné.

Ale jak je to s moderními auty s elektronickým vstřikováním? Budou úspornější, živější...?

Podle mého názoru by tomu mělo tak být - lepšího benzínu by mělo být potřeba méně, už jen proto, že člověk nebude tolik šlapat na plyn. Ale je tomu skutečně tak? U karburátoru asi ano. Ale u vstřiku? Co vlastně způsobuje silnější benzín? Menší náchylnost ke klepání motoru. Prokazatelně. Ale může být i úspornější? V tom se názory hodně různí...

Co vy na to?
A co mohou udělat benzíny jako např. V-Power Nitro (95 oktanů), nebo úplně 100 oktanové benzíny?

Teď zrovna zkouším Natural 98 v Cliu (1,2 16V). Zatím to na úsporu nevypadá, na živější rekce taky ne, ale jezdím zatím jen po městě...

Autor:  R11 [ stř 07. srp 2013 0:38:06 ]
Předmět příspěvku:  Re: Natural 95 nebo 98?

Clio žere a jezdí pořád stejně, bez ohledu na to, jestli je tam Natural 95 nebo 98, jestli je od Shellky, Agipu, nebo Tank Ono... ;)

Autor:  Jirka Lefner [ pát 16. srp 2013 16:41:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: Natural 95 nebo 98?

Je jasny,že 98 ma vic oktanu a meně žere ale tim,že je to lepši benzin tak to motoru vice prospiva a čisti

Autor:  Tad [ pon 19. srp 2013 12:41:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: Natural 95 nebo 98?

Nechci nikomu brát iluze o polopravdách a mýtech, které na tohle téma slýchám dost často na různých školeních řidičů apod. Stačí si uvědomit základní principy a fyzikální zákony a přijdete na to, že většina těch pohádek o zvyšování výkonů, snižování spotřeby díky super benzínu apod. je jen marketingový tahák v podobě "placebo" efektu. Když to vezmu od základu, benzín je jen jeden (chemický řetězec se nemění se značkou benzínu). Protože ale samotný má velice nízké oktanové číslo, v motoru by způsoboval detonační hoření (samozápaly). Proto se nutné do něj přidávat různé přísady, dříve to bývalo olovo dnes nahrazené ekologičtějšími náhražkami, které zvyšuje odolnost proti detonačnímu hoření. Tuto odolnost vyjadřuje právě oktanové číslo, což je empiricky změřená hodnota na zkušebním válci porovnaná s poměrem mezi izooktanem a n-heptanem. Historicky benzín měl okolo 60 oktanů a postupně se zvyšoval přes 80 (ještě třeba někdo pamatujete) na 91, 96 (Super) až na současných 95 a 98/100. A je to jen díky vývoji nových motorů, které mají vyšší kompresní poměry. Ty pracují s vyššími tlaky ve spalovacím prostoru. Při práci s plyny se berou v úvahu 3 veličiny, teplota, objem a tlak, které popisují termodynamické děje - viz. fyzika základní školy. "Když tedy něco stlačím větším tlakem, musí se to více zahřát." A aby to nezačalo hořet dříve než chci (než je píst v HÚ), musím tomu nějak zabránit - zvýší se OČ (oktanové číslo). Čili benzín má stále stejnou výhřevnost, jen ovlivňuji velikostí OČ odolnost proti detonačnímu hoření. Tzn. ŽÁDNÝ SILNĚJŠÍ BENZÍN NEEXISTUJE.
A co motory ? Tvarem, velikostí, kompresním poměrem spalovacího prostoru mohu lecos při konstrukci motoru ovlivnit. Z toho vyplývá na jaké palivo konstrukce je navržená a s čím by měl pracovat. S ohledem na rychlost hoření se počítá s předstihem (dříve předpal), což je moment kdy zapalovací svíčka zapálí směs rozprášeného benzínu a vzduchu ve spalovacím prostoru několik stupňů před horní úvratí. To musí být nastaveno tak, aby k prohoření celého objemu došlo až za HÚ. Obvykle bývá předstih 1-5 stupňů v zákaldním nastavení. Benzín s 95 OČ bude hořet pomaleji než benzín s 80 OČ. Tzn. pokud byl na starém motoru nastaven předstih pro benzín 80, lze ho zvýšit o nepatrný fous. Motoru se nic nestane a pojede úplně stejně bez jakých koliv změn na výkonu nebo spotřebě za předpokladu správně nastaveného karburátoru a zapalování. Pokud do motoru na benzín 96 pustím benzín 95, pojede také, jen bude mít nižší výkon, možná o chlup vyšší spotřebu, protože se bude víc "šlapat na plyn".
Moderní auto nemá ani karburátor ani rozdělovač. Místo toho existuje řídící jednotka, která obsahuje mj. "datovou mapu" v níž jsou uložené údaje pro všechny akční členy v motoru, jak se mají chovat v konkrétní situaci. Tzn. nějak šlápnu na plyn, nastaví se tak klapka, vstříkne se určité množství paliva ve vhodnou chvíli přímo do válce a ve správný okamžik zapálí. Proces hoření hlídá na druhém konci lambda sonda. Ta datová mapa je nastavená na palivo, ze kterého se vycházelo při konstrukci motoru. Tzn. nepozná, že jste do nádrže nalili něco "lepšího" s vyšším OČ. Výsledek je tedy STEJNÝ VÝKON, STEJNÁ SPOTŘEBA, VYŠŠÍ CENA PHM/LITR. Pokud bych do motoru konstruovaného na OČ 98 nalil OČ 95, pojede se sníženým výkonem ale bez následků.

Takže závěrem motoru nijak neprospějete ježděním na benzín s vyšším OČ než na který byl postaven, neušetříte. Ten motor to nedokáže využít. A pokud máte dojem, že to tak funguje, zafungoval "placebo" efekt a dobře zpracovaná marketingová strategie. :D ;)

Takže se omlouvám všem, které jsem naštval kvůli boření jejich přesvědčení nebo kvůli dlouhému románu, který jsem neměl v úmyslu. Jen ještě dodám, že toto jsou poznatky, které jsem si odnesl ze školy přednášené světově uznávaným odborníkem na paliva a maziva Prof. Kovářem. Měl jsem tu čest s ním trávit spoustu času v laboratoři, vidět ho při práci a praktických ukázkách a demonstracích toho co nám teoreticky vysvětlil. Takže nejlepší radou je: jezděte pro PHM tam, kde víte, že čistí a odvodňují pravidelně nádrže, netankujte bezprostředně po tom co odjela cisterna od stanice a tankujte to co je podle ČSN norem palivo do spalovacích motorů.

Autor:  Pavel V [ stř 30. říj 2013 10:56:04 ]
Předmět příspěvku:  Re: Natural 95 nebo 98?

Souhlasím s názorem a odborným výkladem Tadeáše a jen pro potvrzení přikládám odkaz na test motorové nafty, kde se slova Tadeáše potvrzují 8-)

http://www.autorevue.cz/potvrzeno-drazs ... -naft-2013

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/