RENAULT CAR CLUB

Diskusní fórum Renault Car Clubu
Právě je ned 22. led 2017 20:15:48

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 18 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: pát 25. bře 2016 2:17:31 
Offline
Administrátor
Uživatelský avatar

Registrován: pon 28. kvě 2012 22:28:30
Příspěvky: 652
Bydliště: Praha
POZOR na kruhových objezdech !!!

http://www.novinky.cz/domaci/398387-poz ... -ruky.html

_________________
:mrgreen: Jirka :mrgreen:

Renault 11 GTL, phase I, 1397 ccm, 49 kW, 5 dv., r. v. 1986 foto ZDE
Renault Clio III Grandtour, phase II, 1149 ccm, 16V, 55 kW, 5 dv., r. v. 2010


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 17. srp 2016 16:35:35 
Offline
Administrátor
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 24. kvě 2012 21:03:15
Příspěvky: 852
Bydliště: Kolín
http://www.uamk.cz/garaz/1332-ekologick ... v-rakousku

_________________
Pavel V

https://picasaweb.google.com/103556816432908400020

Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 04. zář 2016 20:32:29 
Offline
Administrátor
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 24. kvě 2012 21:03:15
Příspěvky: 852
Bydliště: Kolín
názorné video jak (ne)jezdit

http://www.garaz.cz/magazin/reportaze/3 ... ejde-video

_________________
Pavel V

https://picasaweb.google.com/103556816432908400020

Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 11. říj 2016 12:44:45 
Offline
Administrátor
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 24. kvě 2012 21:03:15
Příspěvky: 852
Bydliště: Kolín
to mě nějak hlava nebere, no co, do Francie už prostě služebně jezdit nebudu :!:

http://ekonomika.idnes.cz/cesky-ridic-f ... nomika_ane

_________________
Pavel V

https://picasaweb.google.com/103556816432908400020

Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 07. led 2017 18:50:31 
Offline
Administrátor
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 24. kvě 2012 21:03:15
Příspěvky: 852
Bydliště: Kolín
když je teď ta zima, tak něco aktuálního

http://www.denik.cz/z_domova/zamrzle-sk ... 70107.html

_________________
Pavel V

https://picasaweb.google.com/103556816432908400020

Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 09. led 2017 11:02:13 
Offline
člen RCC
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. čer 2012 10:15:01
Příspěvky: 243
Bydliště: Tetín (Beroun)
V práci mi přistál v bankovní zpravodajské aplikaci článek o souhrnných motoristických změnách v letošním roce. Bohužel nemůžu tady dát link na bankovní aplikaci - nesmím. Tak jsem to zkopíroval a dávám sem přímo formou dlouhého textu:

Co řidiče čeká v roce 2017? Zdražení, ale méně byrokracie
auto.cz | 7.1.2017 | Strana: 0 | autor: redakce Auto.cz | Téma: Souhrnné téma

V novém roce nás čekají další kilometry dálnic i neznámé piktogramy na čerpacích stanicích. Zatím se ale nemusíme bát přísnějších pokut. Přinášíme přehled všech novinek. Po letech půstu mají stavbaři žně. A motoristé také. Letos se má začít stavět 194 km dálnic a k tomu další tahy a silnice nových tříd. Znamená to ovšem zase zdržení na cestách. Po rocích úvah by se konečně v Česku mohlo začít s projekty PPP, kde se na veřejné stavby použijí soukromé peníze. Jistotou je bohužel zdražování paliv. I v případě nových aut se budou ceny hýbat spíše nahoru. Dobrou zprávou je ovšem chystané zjednodušení byrokracie - novela zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích počítá s tím, že kvůli přepisu auta už nebudete muset chodit na úřad prodávajícího. Od letošního roku totiž půjde vykonat úřední přepis kdekoliv. Ministerstvo dopravy tak vyslyšelo nářky občanů. Totéž platí v případech, kdy chcete vydat nový řidičák. I o něj lze konečně zažádat kdekoliv, a ne pouze na místně příslušném úřadě. Podstatným ulehčením při dovozu auta z ciziny také bude, že úřady konečně uznají tam vydané technické způsobilosti, což proceduru značně zrychlí. Avizované zpřísnění bodového systému a pokut se odsouvá až na příští rok. I tak buďte ve střehu - policisté dostali nové rychlé motorky, supervýkonná audi a skončila doba hájení pro chodce, kteří si neoblečou mimo obec reflexní prvky. Pro řidiče mířící do Prahy je dobrou zprávou také odložení nízko emisních zón, které už měly letos začít platit. Snad se jich nedočkáme až do doby, než bude mít Praha smysluplný okruh - chybí propojka od D1 do Běchovic a severní cesta od Ruzyně přes Suchdol.

Řidičské průkazy: Končí platnost 800.000 průkazů
Podívejte se pořádně na datum vydání řidičského průkazu. Pokud to bylo v roce 2007, připravte se na návštěvu úřadu! Letos se to týká 800.000 kusů. Zatím byla vyměněna jen necelá třetina - vždyť před deseti lety bylo vydáno najednou zatím nejvíc průkazů v historii: 1.146.518 kusů. Pokud výměnu nestihnete, čeká vás pořádná pokuta. "Největší počet řidičských průkazů vyprší během března, října a listopadu," varuje ministerstvo dopravy s tím, že by si sami řidiči měli platnost průkazu pohlídat a dostatečně včas požádat o jeho výměnu, aby se vyhnuli frontám. Výměna je zcela bezplatná a lze o ni zažádat už tři měsíce před vypršením. Ale pokud to nestihnete a budete dál jezdit, vystavujete se pokutě do 2000 Kč. Ve správním řízení je to ještě o pětistovku víc. Co vzít s sebou na úřad Občanský průkaz. Jedna průkazová fotografie. Současný řidičák. Víte, že dosud největší výměna řidičských průkazů proběhla v letech 2010-2013, kdy musely být postupně vyměněny všechny řidičáky vydané mezi lednem 1994 a dubnem 2004? Důvodem bylo zavedení jednotného evropského formátu řidičských průkazů.

Autopojištění: Vyšší poptávka i ceny
I když o tom málokteré pojišťovny mluví dopředu, okolnosti donutí od roku 2017 většinu z nich navýšit sazby. Statistiky České kanceláře pojistitelů dokazují, že se povinné ručení jako celek dostalo koncem roku 2016 do červených čísel. Na což už musí pojišťovny chtě nechtě zareagovat. "Ostatně samotný zákon nám nařizuje kalkulovat pojistné tak, abychom zabezpečili trvalou splnitelnost závazků," říká Renata Čapková z ČPP. Průměrné ceny povinného ručení dlouhodobě klesají, mezi roky 2008-2013 to bylo o 28 %. "To mohlo motoristům krátkodobě způsobit úsměv na tváři, v globálnějším pohledu to ale nedává smysl. Proč? Mnohé pojišťovny totiž už vyplácejí za škody způsobené motorovými vozidly víc, než na pojištění vyberou. Situace na trhu proto dlouhodobě rozhodně není vhodná k populistickým gestům podpořeným heslem nejlevnější pojištění," přidává se Jan Marek z Directu. Na druhou stranu lze dál očekávat tradiční konkurenční boj pojišťoven. Což aktivitu ke zdražování brzdí. "Ale poslední dobou se přece jen boj o klienta místo nejnižší ceny přesunul spíš do oblasti ukázat pestrou nabídku produktů s přidanou hodnotou, vyššími limity," říká Jiří Cívka z Generali. Pojišťovnám jde na ruku doba. "Největší změna je totiž v tom, že odbyt aut zažívá konjunkturu, takže se výrazně zvedla poptávka po pojištění. V dalších ohledech se povinné ručení bohužel příliš nezměnilo. Vlivem narůstajících bonusů trh dál pociťuje značný tlak na cenu, takže segment stále funguje na hranici rentability. Musí se s tím už něco stát," uzavírá Eva Svobodová z Uniqy.

Taxislužba: Pořádné zpřísnění
Chystá se novela zákona o dopravě, která pořádně zpřísní tresty pro nepoctivé taxikáře. Už po prvním porušení regulí bude moci řidič taxislužby přijít o licenci. Stačí předražené jízdné nebo vypnutý taxametr. Dosud mu postih hrozil až při opakovaném porušení pravidel. "Kontroloři dostanou možnost zadržet na místě průkaz řidiče taxislužby v případě podezření ze spáchání přestupku nebo jiného správního deliktu. Pokud by řidič se zadrženým průkazem nadále taxislužbu vykonával, dopustil by se trestného činu," varuje ministerstvo dopravy. Povinnostem neuniknou ani dispečinky, které musí nově zajistit, aby měl šofér potřebné živnostenské a taxikářské oprávnění. A pozor - řidiči bez licence dostanou pokutu až 100.000 Kč!

Zakázané úpravy aut: Nevytuníš!
Když dílna vykoná na vozidle zákazníka jakékoliv úpravy v rozporu s jeho původním schválením, musí podle navržené novely zákona majitele informovat, že tím auto ztrácí technickou způsobilost. Pokud se tak nestane, riskuje pokutu až půl milionu korun. Návrh jde zejména proti demontáži filtrů pevných částic. "Obecně je zásah, po kterém vozidlo ztrácí způsobilost, každý, při němž byly vykonány takové změny, kdy stav vozidla je v rozporu s provedením, které bylo schváleno," vysvětluje ministerstvo dopravy. Zjednodušeně řečeno - auto bylo schváleno s filtrem pevných částic a s ním mělo změřeno emise. Po odstranění už nesmí do provozu, protože tak nebylo schváleno. Mimochodem v sousedním Rakousku právě po vymontovaných filtrech pořádně jdou - policistům stačí bílá rukavička, kterou sáhnou do výfuku. Když se jim něco nezdá, nechají auto odstavit do stanice technické kontroly a pořádně prozkoumat bez ohledu na to, že je registrováno v cizím státě.

Technické kontroly: Budou se měřit emise na STK?
U fóliemi zatmavených oken se ještě odkládá měření jejich propustnosti. "Ministerstvo dopravy totiž dosud neschválilo přístroj, ačkoliv dávno vypršel termín, který si samo do vyhlášky dalo," krčí rameny Jiří Rejmon, mluvčí profesní komory STK. Ministerstvo narazilo u poslanců a odborníků s plány na sjednocení provozoven STK a SME. "Systém založený na odděleném měření emisí a technických prohlídek budovalo ministerstvo dopravy systematicky dvacet let. Nyní, kdy začal tento systém konečně fungovat, chce jej s podivem ministr dopravy ze dne na den zrušit. Úředníci záměr odůvodňovali požadavky evropské směrnice, která však nic podobného nenařizuje," krčí rameny Vladimír Dušek z Poradenského centra pro STK. V listopadu byl schválen návrh takzvané "malé novely" zákona, který už se sloučením SME a STK nepočítá. Naopak vyžaduje zachování současného stavu. "V letošním roce je na stole velká novela zákona, která by měla respektovat požadavky zakotvené v malé novele. Jak to však nakonec dopadne, je zatím ve hvězdách," končí Dušek. Konečně reálné údaje? Od září se mění homologační cyklus pro nová auta v Evropě. Ten reaguje na kauzu Dieselgate a oddaluje se nepřesným laboratorním zkouškám, na které se daly vozy připravit nastavením softwaru. Současnou metodu NEDC tak vystřídá WLTP - Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure, jejíž tvůrci si od ní slibují hodnoty, které se maximálně přiblíží realitě. Automobilky proti tomu ale od počátku bojují, protože není upřesněn například systém testování hybridních aut. Na přípravu prý měly málo času. Víte, že. ministerstvo chtělo zajistit liberalizaci trhu zvýšením počtu licencí na provozovny STK? Dnes je u nás asi 370 stanic technické kontroly a 1800 stanic měření emisí. Poslanecká sněmovna ale na podzim návrh odmítla. Jak to může dopadnout, ukazuje případ ze Znojma, kde se nezávisle na sobě tři podnikatelé už snaží dva roky o otevření další stanice. Tamním motoristům by to pomohlo, jenže ministerstvo dosud ve věci nerozhodlo.

Co se letos asi nestihne
Revize bodového systému. Bodový systém se rozdělí do tří kategorií po 6, 4 a dvou bodech. Horní sazby se někde sníží a například za zapomenutí dokladů už nehrozí sankce 2000 Kč, ale jen 1500 Kč. Třeba u výrazného překročení rychlosti o 40 km/h nebo ohrožení chodce na přechodu se ale hodně navýší a takové porušení zákazu řízení bude za 75.000 Kč. Novinkou také bude to, že neodevzdání řidičského průkazu nic nevyřeší. Kromě toho, že přestupce do pěti dnů musí legitimaci donést na úřad, už v okamžiku vyslovení zákazu je na něj pohlíženo tak, jako by ji neměl.
Řidičák na zkoušku. Předkladatelé se bohužel neinspirovali vyzkoušeným systémem v cizině - tam sice dostane zájemce legitimaci, ale musí se v několika prvních letech pravidelně účastnit zdokonalovacích kurzů. Tím získá pořádné návyky. U nás je bohužel návrh zpackaný a má stačit pouhé vydržení v čase. Po začátečnících totiž nikdo nechce žádné rekvalifikační kurzy, ani nezkouší, co se mezitím v provozu naučili. Snad nebude z řidičáků na zkoušku jenom promarněná šance. SMS či e-maily o bodech Pokud dnes chcete znát svůj stav bodového konta, musíte fyzicky dojít do czechpointu nebo se zajímat přes datovou schránku. Nově se chystá, že řidič na úřadě požádá o zasílání zpráv a pak bez další administrativy bude dostávat automaticky informaci o každé změně bodového konta.
Kontrola lékařem specialistou Posudek praktického lékaře pro řadu situací nedostačuje. Proto se chystá u řidičů, kteří dostali zákaz činnosti za řízení s alkoholem, drogami či odmítli zkoušku na tyto látky, aby znovu získali řidičské oprávnění, jen pokud předtím navštíví specialistu na závislosti.

Kde se letos bude stavět: Devět prioritních
Státní fond dopravní infrastruktury bude v letošním roce hospodařit s rozpočtem 82,1 miliardy - z toho 30,1 miliardy korun půjde z dotací EU. Zbytek se získá ze státního rozpočtu, silničních poplatků i spotřební a silniční daně. Největší část peněz - celkem 45,75 miliardy - získá Ředitelství silnic a dálnic. "Rok 2017 bude absolutně klíčový. Rozhodne o tom, jak úspěšní v čerpání celkově budeme. Nejde o statistiku a tabulky, ale o pracovní místa, hospodářský růst a modernizaci," řekl premiér Bohuslav Sobotka. Předseda vlády upozornil, že se u klíčových dopravních staveb podařilo odblokovat problém vzniklý zastaralými posudky jejich vlivu na životní prostředí (EIA). Očekává proto, že Česko letos začne stavět nové úseky dálnic D11, D35, D6 a D3. "Rok 2017 by měl být tím, kdy se kopne do země," podotkl předseda vlády v České televizi. "Pro všechny prioritní stavby máme peníze a chceme zahájit jejich výstavbu. Spolu s dalšími projekty je to více než sto kilometrů nových dálnic. Zachránili jsme stavby, které budou brzy připravené k výstavbě," uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Podle našich dat z Ředitelství silnic a dálnic, které má na starosti páteřní síť komunikací, by se letos mělo začít stavět 194 kilometrů nových dálnic, dalších téměř 70 kilometrů je rozestavěno od loňského roku. Prioritní stavby MDČR
D3 Obchvat Českých Budějovic (D3 0310/I Úsilné - Hodějovice a D3 0310/II Hodějovice - Třebonín)
D6 obchvaty obcí Řevničov, Lubenec, Krušovice (D6 Lubenec, obchvat; D6 Řevničov, obchvat; D6 Nové Strašecí - Řevničov)
D48 Frýdek Místek, obchvat
D35 Opatovice - Ostrov (D35 Opatovice nad Labem - Časy a D35 Časy - Ostrov)
D49 Hulín – Fryšták
D55 Otrokovice, obchvat jihovýchodní část
D11 1106 Hradec Králové – Smiřice
D1 0136 Říkovice – Přerov
Modernizace trati Sudoměřice – Votice

Silnice pro motorová vozidla: Zrychlíme?
Loňský rok provázely velké změny - došlo k přeřazení silnic pro motorová vozidla do kategorie dálnic. Značka s autem na modrém podkladu se od ledna 2016 objevuje na některých úsecích silnic první třídy, kde lze zvýšit maximální rychlost z devadesáti na sto deset a lokálně i na sto třicet. V loňském roce se objevilo hned několik míst, kde se zrychlilo. Zdaleka se však nedostalo na všechna, která ministerstvo dopravy vybralo. Jak tomu bude letos? "Možnost je u několika úseků, musí však ještě dojít ke stanovení a vyprojektování," řekl nám Jan Studecký z Ředitelství silnic a dálnic. Konkrétně by podle něj mohlo jít o jihlavský přivaděč k dálnici D1, část komunikace I/13 u Karlových Varů, silnici I/35 u Hrádku a úsek I/7 mezi Chomutovem a státní hranicí.

Projekty PPP: Veřejně soukromý zájem

Ministerstvo dopravy nadále přemýšlí o výstavbě dálnic formou PPP, tedy spolupráce veřejného a soukromého sektoru. Už několik let se hovoří o tom, že pilotním projektem by mohla být dálnice D4 z Prahy směrem na Písek. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) má na letošní rok vyhrazeno šedesát milionů korun na poradenské služby související s výběrem investora. Výběrové řízení na poradce už se jednou konalo, v červenci jej však pravomocně zrušil Úřad pro odhalování hospodářské kriminality. Letos by se měl tendr zopakovat. Jak říká SFDI: "Ministerstvo dopravy od projektu PPP očekává zejména zajištění výstavby a provozování ucelených celků dopravní infrastruktury a vyšší kvalitu prací bez okamžitého požadavku na krytí investičních nákladů z národních zdrojů." Budeme bedlivě sledovat, jestli je to skutečně takto růžové.

Kde se letos začne budovat
1 D1 0136 Říkovice - Přerov 10,1
2 D3 0309/II Ševětín - Borek 10,7
3 D3 0310/II Hodějovice - Třebonín 12,6
4 D3 0310/I Úsilné - Hodějovice 7,2
5 D6 Nové Strašecí - Řevničov 5,6
6 D6 Řevničov, obchvat 4,2
7 D6 Lubenec obchvat 8,2
8 D11 1106 Hradec Králové - Smiřice 15,2
9 D11 1107 Smiřice - Jaroměř 7,4
10 D35 Opatovice nad Labem - Časy 12,6
11 D35 Časy - Ostrov 13,5
12 D46 MÚK Olšany 0,8
13 D48 Frýdek-Místek - obchvat 8,6
14 D48 Rybí - MÚK Rychaltice 13
15 D49 4901 Hulín - Fryšták 16,4
16 D55 5505 Otrokovice obchvat jihovýchod 3,1
17 D56 Frýdek-Místek - připojení na D48 2,4
18 D1 modernizace - Mirošovice - Hvězdonice 8,6
19 D1 modernizace - Ostředek - Šternov 7,2
20 D1 modernizace - Hořice - Koberovice 6,0
21 D1 modernizace - Humpolec - Větrný Jeníkov 13,9
22 D1 modernizace - V. Meziříčí východ - Lhotka 6,3
Celkem 193,6

Ceny zůstávají
I v letošním roce vyjde nejprodávanější, roční dálniční kupon na 1500 korun. Kruhová nálepka přitom opět nabídne čtrnáctiměsíční platnost - od 1. prosince 2016 do 31. ledna 2018. "V souvislosti s tím motoristům doporučujeme, aby ve vlastním zájmu neodkládali nákup ročního kuponu na konec měsíce, ale zakoupili si jej co nejdříve. Vyhnou se tak případnému riziku, že při hromadných nákupech známek na poslední chvíli mohou být na některých prodejních místech přechodně vyprodány," upozorňuje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Kvůli padělkům odhaleným v minulých letech přitom varuje před nákupem mimo legitimní prodejní místa za jinou než obvyklou cenu. "V případě, že motorista vylepí na vozidle padělaný kupon, dopouští se přestupku a vystavuje se tak riziku uložení pokuty za užívání zpoplatněných pozemních komunikací bez řádně uhrazeného časového poplatku, a to ve výši až pěti tisíc blokově, nebo až 100.000 Kč ve správním řízení. Zároveň riskuje trestní stíhání za spolupodílnictví na šíření padělaných kuponů," upozorňuje Neřold.
Ceny dálničních kuponů 2017
Doba Cena
Desetidenní 310 Kč
Měsíční 440 Kč
Roční 1500 Kč

Zpoplatnění dálnic: Bez známky?
Tuzemské dálnice čeká revoluce v podobě výrazného rozšíření úseků bez poplatků. Nově můžete vjet bez známky na 11 úseků dálnic v celkové délce 111 kilometrů. Jde především o obchvaty měst. Jedná se například o vjezdy do Prahy a část Pražského okruhu, dálnice kolem Plzně, Ústí nad Labem, Olomouce, Prostějova nebo Berouna. "Chceme vyjít vstříc všem místním řidičům, aby se dálnici kvůli poplatku nevyhýbali a zbytečně nejezdili skrze město po silnicích nižších tříd. Vyjmutím dalších 11 úseků navážeme na naše loňské kroky, které se osvědčily," uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Na výnos peněz z dálničních kuponů by tyto změny neměly mít vliv.
Úseky bez poplatků
Dálnice Exity Km Obchvat
D0 16 - 28 12 Praha od D7 po ulici K Barrandovu
D1 258 - 260 2 Kroměříž
D5 14 - 22 8 Beroun, Králův Dvůr
D5 67 - 89 22 Plzeň
D6 1 - 7 7 Praha
D7 2 - 3 1 Praha
D8 65 - 85 20 Ústí nad Labem
D10 0 - 14 14 Brandýs nad Labem, vjezd do Prahy
D11 1 - 8 8 Praha
D35 264 - 276 12 Olomouc, po silnici I/55
D46 21 - 26 5 Prostějov

D1 nadále rozkopaná
Dvacet z celkových 25 modernizovaných úseků páteřní dálnice D1 bude na konci roku 2017 buď hotovo, nebo alespoň rozpracováno. Tedy alespoň podle dokumentů ŘSD. Dálnice D1 měla být podle původních plánů hotova v roce 2018, aktuálně se však mluví spíše o roce 2020. Nyní je šest úseků zcela hotových a další čtyři ve výstavbě s předpokládaným dokončením do prosince. Na dalších pěti místech se ještě letos začne stavět.

Kde se právě staví
R1 D1 0137 Přerov - Lipník 14,3
R2 D3 0308C Veselí nad Lužnicí - Bošilec 5,6R3
D3 0309/I Bošilec - Ševětín 8,1
R4 D3 0309/III Borek - Úsilné 3,1
R5 D4 Skalka - křižovatka II/118 4,8
R6 D7 Postoloprty - MÚK Bitozeves 3,8
R7 D11 1105/2 Osičky - Hradec Králové 3,7
R8 D46 MÚK Žešov 0,5
R9 D1 modernizace - Psáře - Soutice 7,3
R10 D1 modernizace - Jihlava - Velký Beranov 6,0
R11 D1 modernizace - Měřín - V. Meziříčí západ 7,2
R12 D1 modernizace - Velká Bíteš - Devět křížů 5,5
Celkem 69,9

Nové značení paliv: Geometrie pro začátečníky
Aby čeští řidiči bezpečně rozeznali, co do svých vozů tankují, přichází Evropská unie s novým značením. Benzin v kroužku, nafta ve čtverci, alternativy v kosočtverci. Takové symboly s čísly uvnitř, které vysvětlují podíl biosložky v palivu, letos doplní na čerpacích stanicích obvyklé značení stojanů. "S novými symboly se začneme postupně setkávat ve druhé polovině roku 2017 a v roce 2018," upřesňuje Václav Loula, šéf stálé komise pro paliva z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO). A důvod změny? Normy EU! Brusel má obavy o řidiče, že by v zahraničí nedokázali rozeznat palivo, na které jejich vůz jezdí! Kromě značení na stojanech se objeví postupně i ve víčkách nádrží u nových aut. Česká norma není podle Louly ještě schválená, ale Svět motorů nepředpokládá, že by se od evropského vzoru nějak zásadně lišila.

Jak budou vypadat
Logo E v kroužku - Automobilové benziny bezpečně poznáte podle kroužku, v němž bude písmeno E (jako etanol) a číslice. Jako první se objeví značení E5, které připadne ke stojanům s neprodávanějším Naturalem 95. Pětka značí podíl lihu v benzinu. Později se objeví také označení E10 s podílem etanolu deset procent, zatím se v Česku neprodává. Lihobenzinová směs E85 s pětaosmdesáti procenty bioetanolu, která kvůli klesajícím cenám paliv v minulém roce zaznamenala ústup ze slávy, se samozřejmě objeví se stejným označením u stojanů také. Logo B ve čtverci - Motorovou naftu bude označovat čtverec s písmenem B jako biosložka a číslice, která ukazuje její maximální podíl v palivu. Nejdříve u pump narazíte na naftu s označením B7, tedy se sedmi procenty biosložky. Je to ta, kterou běžně tankujete už nyní. Zato nafty B10 a B20 se teprve začnou na české čerpačky zavádět. Asi nikoho nepřekvapí, že stoprocentní biodiesel ponese označení B100. H2,CNG, LPG, LNG v kosočtvercích - Alternativní plynová paliva budou mít označení napsané v kosočtvercích. Ty se objeví nejdříve u stanic, kde se tankuje LPG (zkapalněný propan-butan) - těchto provozoven je u nás již nyní přes 900, nebo CNG (stlačený zemní plyn), jejichž počet se v Česku pomalu blíží sto padesáti. Naopak na označení LNG (zkapalněný zemní plyn) či H2 (vodík) na rozdíl od západní Evropy v Česku jen tak nenarazíte. Podle Václava Louly budou čerpací stanice na tyto alternativy teprve vznikat.

Ceny pohonných hmot v roce 2017: Sbohem, třicítko!

Zatímco minulý rok až do prosince se paliva držela na dohled psychologické hranice 30 korun za litr, letos už bude tato hodnota jen vzpomínkou. I nejoptimističtější odhady mluví o tom, že Natural 95 bude za 31,50 Kč za litr a stejné množství nafty nás vyjde minimálně na 31 korun. Co za tím vězí? Zvedá ceny nahoru Dohoda o snížení těžebních limitů - Státy kartelu OPEC se s ostatními producenty ropy dohodly na poklesu denní produkce o 1,75 milionu barelů denně. Dohoda s půlroční platností běží od prvních hodin roku 2017. Zhodnocování dolaru vůči koruně - Jen v roce 2016 spadla koruna k měně USA jako hlavnímu platidlu za ropu o 1 Kč. Sezonnost používání - Hlavní motoristická sezona obvykle vyšroubuje ceny až o 1,50 Kč. Tlačí ceny dolů Návrat ropy z břidlic - Zvyšování ceny ropy nad 50 dolarů za barel přináší oživování těžby z břidlic. Při cenách i pod 40 dolary za barel pro ně byla produkce ropy nerentabilní. Nedodržení domluvených limitů těžby - Dohody mezi producenty ropy jsou velmi křehké. Kartelu OPEC trvalo skoro rok přesvědčit Írán k omezením těžby. Ruská loňská produkce vzrostla o 5 %, mírné zvýšení bude i letos. Velmi silná konkurence - Česko má extrémně hustou síť čerpacích stanic. Celkem je podle údajů ČAPPO u nás 3900 veřejných stanic.

Tři otázky pro Václava Loulu, experta ČAPPO
Které faktory budou mít na cenu benzinu a nafty největší vliv? Rozhodující bude další pohyb cen ropy na světových trzích. Důležitý bude také vývoj kótovaných cen jednotlivých druhů motorových paliv a vývoj kurzu koruny vůči dolaru. Proti razantnímu zdražování stojí silně konkurenční prostředí trhu čerpacích stanic u nás, z mezinárodního hlediska pak možné nedodržování snížených limitů těžby. Lze odhadnout, jak se ceny zvednou? V takovém mixu vlivů je těžké cokoli předvídat. Musíme počkat, jak se budou plnit dohody o omezení těžby ropy v rámci zemí OPEC a některých nečlenských zemí, zejména Ruska. I tak je ale s příchodem hlavní motoristické sezony třeba počítat se zvyšujícím se tlakem na nárůst cen. Je zdražování klasických pohonných hmot impulzem pro větší atraktivitu paliv jako E85, LPG či CNG?Atraktivita alternativních pohonných hmot je dána především daňovým zvýhodněním. Pokud bude zachováno a zároveň stoupne i počet vozidel na tyto alternativy, lze při vyšších cenách klasických paliv vzrůst zájmu skutečně předpokládat.

Náhradní díly a servisní práce: Žádné šoky
Razantní skokové zvýšení cen náhradních dílů či servisních prací se nerýsuje ani v roce 2017. Vyplývá to z ankety mezi předními značkami v Česku. "Ceny náhradních dílů jsou upravovány průběžně, aby reagovaly na případné změny v cenách od vstupních surovin až po paliva a náklady na logistiku. K tomu je třeba přičíst i celkovou situaci na trhu a poptávku ze strany zákazníků," říká Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škody Auto. Dodává, že i když jsou hodinové sazby za práci v servisu plně v gesci autorizovaných partnerů, výrazné změny neočekává. Vůbec žádné pohyby směrem nahoru nepřipouští Martin Hejral z Opelu C&S "Ceny dílů měnit nebudeme, a to ani pod vlivem inflace. Rovněž ceny práce zůstanou na úrovni roku 2016," hlásí rezolutně. Podobně na tom jsou i ve skupině PSA. "U náhradních dílů pro vozy Peugeot, Citroën a DS v roce 2017 nedojde k výraznějšímu pohybu. Loni v prosinci proběhly pouze drobné úpravy, na letošní rok se změnami nepočítáme," má jasno Milan Šalamoun, ředitel skupiny PSA pro servis a náhradní díly. Opatrně však naznačuje možný tlak na zvýšení cen v oblasti servisních prací. "Tady lze očekávat posun vzhůru," říká Šalamoun s tím, že podle koncesionářů je hlavní příčinou tlaku nedostatek kvalitních pracovníků na trhu. Pokud si podle něj budou chtít udržet nebo ještě rozšířit pracovní týmy, musí jim přidat. Ceny náhradních dílů z aftermerketu budou podle Michala Knora z Auto Kelly ovlivňovat zejména kurzové pohyby koruny k dolaru a euru a také předpokládané ukončení intervencí České národní banky vůči posilování koruny. Určitý vliv přičítá i cenám za dopravu, kde připouští tlak cen ropy. "U servisních prací i vzhledem k silnému konkurenčnímu prostředí žádné zásadní změny neočekáváme," uzavírá Knor.

Pneuservisní práce a pláště: Napodobí hospody
Protože se ceny za pneuservisní práce za posledních pět až sedm let nijak zvlášť nehýbaly, dá se očekávat tlak na jejich zvýšení. Impulzem nejspíše bude 1. březen, kdy vstoupí do tvorby cen pneuservisních prací Babišova elektronická evidence tržeb (EET). Ta podle Vojtěcha Schwangmaiera, ředitele internetového obchodu Pneumatiky.cz, přinese zejména u malých poskytovatelů těchto služeb tlak na zvýšení počtu přiznávaných plateb. V důsledku toho se dá čekat, že to promítnou do cen jako restaurace loni v prosinci. Výsledkem podle něj bude sbližování cen s velkými sítěmi, které EET do prací v konečných cenách nepromítnou. "Čekám pročištění celého trhu, jeho zpřehlednění a především zvýšení kvality služeb," komentuje situaci internetový obchodník. Hýbat se budou i ceny plášťů. "Naši dodavatelé už avizovali mírný nárůst cen pneumatik pro rok 2017, a to v řádech procent," říká Magda Pančochová z pneuservisní sítě BestDrive. Zároveň předpokládá, že toto zdražení většina prodejců alespoň částečně přenese i na zákazníky. Pohyby cen obutí vidí i Schwangmaier, za určující vliv má zejména ukončení intervencí ČNB proti silné koruně. "To by se mělo projevit ve snížení cen bez ohledu na rozměr nebo značku," říká Schwangmaier s tím, že pokud by došlo k ukončení intervencí již ke konci března, snížení cen by mohlo zasáhnout už letní pneumatiky. Jako reálnější ale vidí až podzimní termín, který by se projevil v cenách zimního obutí.

Trendy
Mírné zlevňování větších průměrů pneumatik pro osobní auta (17 a více palců) u značkových prodejců a zároveň nárůst cen u plášťů levnějších značek ve větších rozměrech přinesou sbližování cen. Poroste trh s motocyklovými pneumatikami.

_________________
od 10.3.2004 Hyundai H1/6 VAN 2.5 TCi SV, Typ VF 11, verze OR3 GX (jediná v ČR-unikát), barva Hip Hop Red červená
od 19.10.2016 Dacia Logan sedan I (po faceliftu) 1,2 16V 55 kW barva červená passion, r. v. 06/2011


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 09. led 2017 23:41:14 
Offline
Administrátor
Uživatelský avatar

Registrován: pon 28. kvě 2012 22:28:30
Příspěvky: 652
Bydliště: Praha
Tenhle článek byl i ve Světě motorů, nicméně díky za vložení komplexních informací ;)

_________________
:mrgreen: Jirka :mrgreen:

Renault 11 GTL, phase I, 1397 ccm, 49 kW, 5 dv., r. v. 1986 foto ZDE
Renault Clio III Grandtour, phase II, 1149 ccm, 16V, 55 kW, 5 dv., r. v. 2010


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 11. led 2017 19:35:41 
Offline
Administrátor
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 24. kvě 2012 21:03:15
Příspěvky: 852
Bydliště: Kolín
tak si tak přemýšlím, jaká dopravní značka mě ještě u nás může překvapit

http://ekonomika.idnes.cz/umele-zasnezo ... nomika_ane

_________________
Pavel V

https://picasaweb.google.com/103556816432908400020

Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 18 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
POWERED_BY
Český překlad – phpBB.cz