Přívěsné vozíky 2/2
A - spojitelnost vozidel do soupravyAktuální znění od 1.10.2018
Vyhláška č. 209/2018 Sb.,§ 3 Spojitelnost z pohledu okamžité hmotnosti přípojného vozidla a souprav
Bezpečnost provozu na pozemních komunikacích je ohrožena, pokud není splněna některá z následujících podmínek:
f) pro spojování vozidel v jízdní soupravu s přípojnými vozidly kategorií O1 nebo O2 dále platí, že
1. hmotnost nebrzděného přípojného vozidla kategorie O1 nesmí být větší než největší povolená hmotnost nebrzděného přípojného vozidla stanovená pro tažné vozidlo, která je uvedena v technickém průkazu a osvědčení o registraci tažného vozidla,
2. hmotnost brzděného přívěsu kategorií O1 nebo O2 nesmí být větší než největší povolená hmotnost brzděného přípojného vozidla stanovená pro tažné vozidlo, která je uvedena v technickém průkazu a osvědčení o registraci tažného vozidla, za podmínky, že hmotnost takového přípojného vozidla není větší než největší povolená hmotnost tažného vozidla u vozidel kategorií M1 a N1 a jedenapůlnásobek největší povolené hmotnosti tažného vozidla u vozidel kategorií M1G a N1G,Maximální přípustná hmotnost přívěsu smí být větší než maximální povolená hmotnost přívěsu uvedená v technickém průkazu tažného vozidla, musí však splňovat dvě podmínky:
1) okamžitá hmotnost přívěsu (samotná váha přípoj. vozidla + náklad) nepřekročí maximální povolenou váhu přípojného vozidla uvedenou v technickém průkaze tažného vozidla
2) okamžitá hmotnost přívěsu (samotná váha přípoj. vozidla + náklad) nepřekročí maximální přípustnou hmotnost tažného vozidla, u terénních vozů kategorie G 1,5 násobek hmotnosti tažného vozidla.
- (V běžné praxi se však s č.2 téměř nesetkáme, jelikož nás téměř vždy omezí podmínka č. 1)Příklad:
Renault Clio (M1/N1)
Maximální povolená hmotnost přípojného vozidla:
- nebržděný 550kg
- bržděný 1200 kg
Za vozidlo mohu zapojit:
Přípojné vozidlo kategorie O1 o maximální přípustné hmotnosti 750kg, okamžitá hmotnost přívěsu však nesmí přesáhnout 550kg.
Přípojné vozidlo kategorie O2 o maximální přípustné hmotnosti 3,5tuny, okamžitá hmotnost přívěsu však nesmí přesáhnout 1200kg.- Maximální přípustná hmotnost = maximální/celková možná váha přívěsu uvedena v technickém průkazu
- Okamžitá hmotnost = aktuální/skutečná váha - váha přívěsu + naloženého nákladuKontrola PČR/Celní správou:Upozorňuji, že příslušníci v tomto bohužel tápou a může dojít k situaci kdy budou chtít uložit pokutu v rozporu se zákonem. Příslušníci nemohou řidiče pokutovat za překročení váhy na základě odhadu, domněnky, technických listů od nákladu atp. a v žádném případě nemohou řidiči přikázat jízdu na nejbližší dostupnou váhu(např. v zemědělském areálu) stejně, jako zakázat další jízdu bez platného prokázání přestupku. V takovýchto případech doporučuji postoupit věc do správního řízení.
Správné zvážení vozidla je pouze to, uskutečněné v místě silniční kontroly, kalibrovanou váhou určenou pro vážení vozidel a zatížení náprav.
B - rychlost soupravyZákon č. 361/2000 Sb., § 18 Rychlost jízdy
(5) Řidič nesmí překročit nejvyšší povolenou rychlost vozidla,2) a jde-li o jízdní soupravu, nejvyšší povolenou rychlost žádného z vozidel soupravy.
Při jízdě vozidla s přívěsem na území ČR nesmím překročit maximální rychlostí uvedenou v technickém průkazu tažného vozidla (pokud je menší než rychlost tažného vozidla). Rychlost s přívěsnými vozidly není v EU sjednocena, při jízdě do zahraničí je nutné, seznámit se s podmínkami dané země