Zde je stručný návod, co vše budete potřebovat a jak postupovat a kolik Vás to bude stát, chcete-li otestovat svého veterána na historickou původnost. Základním předpokladem je minimální stáří vozidla 30 let a pokud možno co nejoriginálnější stav.
Pro vozidla s platnou registrační značkou (registrační značky mohou být uloženy v depozitu) Vozidla která mají platnou registraci vozidla v registru vozidel (mají registrační značky černobílé na vozidle nebo v depozitu) mohou být Klubovou testovací komisí testována na historickou původnost. Bude-li testace kladná, bude testovací komisí potvrzena
"Žádost o provedení testování historického vozidla", která potvrzuje, že je historické vozidlo v pořádku ohledně historické původnosti. S potvrzenou
"Žádostí o provedení testování historického vozidla" má vlastník možnost u některých pojišťoven požádat o slevu na Povinném ručení, která činí až 1/12 částky na celý rok. Dále pak je možné s
Žádostí o provedení testování historického vozidla uplatnit odpuštění EKOpoplatku při registraci, nebo po zapsání statutu HV do TP uplatnit úlevy při měření emisí či STK. Platnost klubové testace je 24 až měsíce od data testování. Pokud bude mít provozovatel nebo vlastník zájem o další prodloužení platnosti testace, požádá o retestování Klubovou testovací komisí, která vystaví nový testační protokol opět na až 24 měsíce.
Testace historického vozidla zaniká změnou vlastníka, prodejem vozidla, odcizením vozidla atd... V případě, že nenecháte vozidlo retestovat a je vaše povinné ručení podmíněno platnou retestací a zaplatíte původní sníženou sazbu částky za Povinné ručení a způsobíte škodu, pojišťovny nahlíží na takové vozidlo jako na NEPOJIŠTĚNÉ (či tzv. "podpojištěné") z důvodů porušení smluvních podmínek !!! Proč dělat Testaci na Historickou původnost?Nejen kvůli vlastnímu pocitu a levnějšímu Povinnému ručení, ale i kvůli faktu, že na takové vozidlo je pohlíženo jako na národní technickou památku a je na něj tak většinou pohlíženo i při likvidaci škody pojišťovnou škůdce při nezaviněné nehodě. Nezanedbatelnou stránkou věci je i fakt, že "Žádost o provedení testování historického vozidla" zbavuje povinnosti placení EKOpoplatku při registraci takového vozidla. Další možnou výhodou je zápis do Technického průkazu vozidla pro odpuštění měření emisí a úlev při STKPro vozidla bez technického průkazu a registračních značek, přidělení zelených veteránských značekPrvní etapa
Potřebujete otestování historického vozidla, a to jak od klubové, tak i od krajské testovací komise. Klubová testace má za úkol potvrdit historickou původnost vozidla a předchází testaci krajské, která kontroluje technickou způsobilost k provozu na pozemních komunikacích. Dále potřebujete vyplněný "
Protokol o technické prohlídce historického vozidla" od odborné a způsobilé dílny, nebo Stanice technické kontroly (STK), který je ke stažení níže, nebo protokol z STK o provedené "Technické kontrole na vlastní žádost".
budete potřebovat:
- doklad o vlastnictví vozidla ( kupní smlouva, darovací smlouva, doklad o dědictví, atd...)
- doklad o původu vozidla s přesným rokem výroby
- Protokol o technické prohlídce historického vozidla
- 6 x foto "levopřední" a "pravozadní" (diagonální ve vodorovné rovině vozidla) u automobilu a "levoboční" a "pravoboční" pohled u motocyklu, rozměr fotek musí být vždy (6x9 cm), vozidlo na fotografii nesmí rušit jiná vozidla nebo osoby v pozadí, pozadí na fotografii musí být vždy kontrastní proti barvě vozidla !!!
- vyplněný formulář "
Žádost o provedení testování historického vozidla".
Druhá etapa
Povinné ručení: dle obsahu motoru, místa trvalého pobytu vlastníka/provozovatele atd...
Správní poplatek na evidenci vozidel: 800 kč (hradí se na registračním místě)
-

v každém kraji je jedno pracoviště, které se zabývá registrací historických a sportovních vozidel, vlastník historického vozidla si musí registraci vyřídit na úřadě, který se vztahuje k jeho místu trvalého pobytu
budete potřebovat:
- vyplněnou přihlášku k registraci historického vozidla
- vyplněný a komisí potvrzený formulář
"Žádost o provedení testování historického vozidla" - 1 x foto "levopřední" a 1x "pravozadní" pohled u automobilu a "levoboční" a "pravoboční" pohled u motocyklu -rozměr fotek musí být vždy (6x9 cm), vozidlo na fotografii nesmí rušit jiná vozidla nebo osoby v pozadí, pozadí na fotografii musí být vždy kontrastní oproti barvě vozidla !!!
- původní registrační doklady nebo doklad o vyřazení z registru vozidel jiného státu (není podmínkou)
- doklad o povinném ručení
- doklad totožnosti
Po úspěšném absolvování procedury, by jste měli obdržet
Průkaz historického vozidla,
Osvědčení o registraci historického vozidla a dvě registrační značky
00V 0000 (zelený text na bílém podkladu).
Pak už je nutné jen nechávat vozidlo pravidelně prohlédnout odbornou dílnou (nebo STK), která potvrdí "
Protokol o technické prohlídce historického vozidla" a vozidlo s protokolem přistavit k pravidelné klubové a krajské "retestaci" viz. níže.
"Retestace" a technická kontrola historického vozidla:
Od 1. 1. 2018 je zapotřebí k provedení
Záznamu o technické kontrole historického vozidla předat Testovací komisi vyplněný a odbornou dílnou nebo Stanicí technické kontroly (STK) potvrzený
"Protokol o technické prohlídce HV", který je ke stažení níže, nebo protokol z STK o provedené "Technické kontrole na vlastní žádost". Potvrzený
Protokol o technické prohlídce historického vozidla včetně
Průkazu historického vozidla předejte společně s
Průkazem HV klubové testovací komisi. Nedílnou součástí je i formulář a dokument s názvem
Protokol o pravidelné prohlídce historického vozidla, který najdete také v příloze níže.
Při "retestaci" vozidla na klasických "černých" číslech stačí opětné vyplnění "Žádosti o provedení testování historického vozidla" Vzhledem k přechodu na elektronický systém doporučujeme kontaktovat klubové testovací komisaře.
EKOTESTACE - Testace pro odpuštění ekologické daně při převodu vozidla Od 1. 6. 2015 se tzv. EKOtestace již neprovádějí a při registraci (přepisu) vozidla slouží k odpuštění EKOpoplatku kladně vyřízená a testovací komisí potvrzená "
Žádost o testaci na historickou původnost" - tato testace již musí být provedena na jméno nového vlastníka vozidla. Tato se předá Registru historických vozidel v kraji trvalého bydliště žadatele (tedy nového vlastníka) a následně se vozidlo přeregistruje na nového majitele.
Ceník testací a retestací:Klubová testace - 2000.- (člen klubu 1500.-) pro vozidla na normálních "
černých" registračních značkách
Krajská testace - 4000.- (člen klubu 2500.-) pro vozidla bez registračních značek k získání zvláštních
Veteránských značek
Retestace klubová - 400.- (člen klubu 200.-) pro vozidla na normálních "
černých" registračních značkách
Retestace krajská - 800.- (člen klubu 500.-) pro vozidla s přidělenou zvláštní registrační
Veteránskou značkou
Zde si můžete stáhnout příslušné tiskopisy: