Nechci nikomu brát iluze o polopravdách a mýtech, které na tohle téma slýchám dost často na různých školeních řidičů apod. Stačí si uvědomit základní principy a fyzikální zákony a přijdete na to, že většina těch pohádek o zvyšování výkonů, snižování spotřeby díky super benzínu apod. je jen marketingový tahák v podobě "placebo" efektu. Když to vezmu od základu, benzín je jen jeden (chemický řetězec se nemění se značkou benzínu). Protože ale samotný má velice nízké oktanové číslo, v motoru by způsoboval detonační hoření (samozápaly). Proto se nutné do něj přidávat různé přísady, dříve to bývalo olovo dnes nahrazené ekologičtějšími náhražkami, které zvyšuje odolnost proti detonačnímu hoření. Tuto odolnost vyjadřuje právě oktanové číslo, což je empiricky změřená hodnota na zkušebním válci porovnaná s poměrem mezi izooktanem a n-heptanem. Historicky benzín měl okolo 60 oktanů a postupně se zvyšoval přes 80 (ještě třeba někdo pamatujete) na 91, 96 (Super) až na současných 95 a 98/100. A je to jen díky vývoji nových motorů, které mají vyšší kompresní poměry. Ty pracují s vyššími tlaky ve spalovacím prostoru. Při práci s plyny se berou v úvahu 3 veličiny, teplota, objem a tlak, které popisují termodynamické děje - viz. fyzika základní školy. "Když tedy něco stlačím větším tlakem, musí se to více zahřát." A aby to nezačalo hořet dříve než chci (než je píst v HÚ), musím tomu nějak zabránit - zvýší se OČ (oktanové číslo). Čili benzín má stále stejnou výhřevnost, jen ovlivňuji velikostí OČ odolnost proti detonačnímu hoření. Tzn. ŽÁDNÝ SILNĚJŠÍ BENZÍN NEEXISTUJE.
A co motory ? Tvarem, velikostí, kompresním poměrem spalovacího prostoru mohu lecos při konstrukci motoru ovlivnit. Z toho vyplývá na jaké palivo konstrukce je navržená a s čím by měl pracovat. S ohledem na rychlost hoření se počítá s předstihem (dříve předpal), což je moment kdy zapalovací svíčka zapálí směs rozprášeného benzínu a vzduchu ve spalovacím prostoru několik stupňů před horní úvratí. To musí být nastaveno tak, aby k prohoření celého objemu došlo až za HÚ. Obvykle bývá předstih 1-5 stupňů v zákaldním nastavení. Benzín s 95 OČ bude hořet pomaleji než benzín s 80 OČ. Tzn. pokud byl na starém motoru nastaven předstih pro benzín 80, lze ho zvýšit o nepatrný fous. Motoru se nic nestane a pojede úplně stejně bez jakých koliv změn na výkonu nebo spotřebě za předpokladu správně nastaveného karburátoru a zapalování. Pokud do motoru na benzín 96 pustím benzín 95, pojede také, jen bude mít nižší výkon, možná o chlup vyšší spotřebu, protože se bude víc "šlapat na plyn".
Moderní auto nemá ani karburátor ani rozdělovač. Místo toho existuje řídící jednotka, která obsahuje mj. "datovou mapu" v níž jsou uložené údaje pro všechny akční členy v motoru, jak se mají chovat v konkrétní situaci. Tzn. nějak šlápnu na plyn, nastaví se tak klapka, vstříkne se určité množství paliva ve vhodnou chvíli přímo do válce a ve správný okamžik zapálí. Proces hoření hlídá na druhém konci lambda sonda. Ta datová mapa je nastavená na palivo, ze kterého se vycházelo při konstrukci motoru. Tzn. nepozná, že jste do nádrže nalili něco "lepšího" s vyšším OČ. Výsledek je tedy STEJNÝ VÝKON, STEJNÁ SPOTŘEBA, VYŠŠÍ CENA PHM/LITR. Pokud bych do motoru konstruovaného na OČ 98 nalil OČ 95, pojede se sníženým výkonem ale bez následků.
Takže závěrem motoru nijak neprospějete ježděním na benzín s vyšším OČ než na který byl postaven, neušetříte. Ten motor to nedokáže využít. A pokud máte dojem, že to tak funguje, zafungoval "placebo" efekt a dobře zpracovaná marketingová strategie. Takže se omlouvám všem, které jsem naštval kvůli boření jejich přesvědčení nebo kvůli dlouhému románu, který jsem neměl v úmyslu. Jen ještě dodám, že toto jsou poznatky, které jsem si odnesl ze školy přednášené světově uznávaným odborníkem na paliva a maziva Prof. Kovářem. Měl jsem tu čest s ním trávit spoustu času v laboratoři, vidět ho při práci a praktických ukázkách a demonstracích toho co nám teoreticky vysvětlil. Takže nejlepší radou je: jezděte pro PHM tam, kde víte, že čistí a odvodňují pravidelně nádrže, netankujte bezprostředně po tom co odjela cisterna od stanice a tankujte to co je podle ČSN norem palivo do spalovacích motorů.