Tak jen doplním...
Pokud jde o biosložku v
Naturalu 95, dá se občas koupit palivo bez biosložky, nebo se sníženým obsahem u čerpacích stanic EuroOil. Je to logické - patří Čepru, které je jediným producentem biosložky u nás, tudíž ji prodává i samostatně (nebo v rámci produktu E85). A jelikož zákon nařizuje petrolejářským společnostem prodávat 5% biosložky v Naturalu 95 z celkového objemu prodaných paliv, může se u benzínek EuroOil vyskytnout i Natural 95 bez biosložky (jednoduše řečeno, když Čepro prodá určité procento biosložky samostatně, zákon ho již nepovinuje přidávat ji do Naturalu 95 - a jelikož je výroba biosložky dražší, než samotný Natural, Čepro logicky raději prodá o 5% Naturalu víc).
Je to jak kdy a jak kde, Natural s nízkým nebo nulovým obsahem biosložky se třeba pravidelně objevuje na severní Moravě (Ostrava, Karviná), občas i kolem Brna, ale i ve středních Čechách - výborná je na toto aplikace do mobilu EuroOil, kde jsou u každé benzínky společnosti uvedeny parametry posledního závozu paliva.
Jinak pokud jde o negativní dopady biosložky v
Naturalu 95, dá se eliminovat několika způsoby.
Předně je docela dobré aditivovat si benzín sám. Například mým oblíbeným prostředkem VIF Super Benzin Aditiv. Kromě mazivostní přísady obsahuje aditiva eliminující negativní vlastnosti biosložky a prodlužuje skladovatelnost benzínu.
Nezávislé testy časopisu Svět motorů potvrdily pozitivní vlastnosti tohoto aditiva nejen ohledně mazivosti, ale i ohledně čistících vlastností tohoto aditiva. Viz.
http://www.petrol.cz/petrol-awards/petr ... -6499.aspxJen tak mimochodem, nějaké takové aditivum má již dlouhodobě Shell ve svých produktech - tou samou laboratoří, kde testovali VIF a kde si testy nechal udělat i sám Shell bylo zjištěno, že čistící účinek paliv Shell je jen cca 37%...u VIFu 96%...
Další možností, jak zamezit např. tvrdnutí membrán v karburátorech a vysychání a degradaci zejména gumových součástí palivové soustavy je přimíchání dvoutaktního oleje M2T do benzínu v poměru cca 0,1 litru na 50 litrů Naturalu.
Toto je ověřeno zkušeností člověka, jež vlastní v muzeu cca 150 veteránů a sám je soudním znalcem v oboru motorových vozidel...
Další možností, jak se vyhnout biosložce, je tankování
Naturalu 98/100.
Ten sice něco jako biosložku obsahuje též, nicméně "biosložka" je vyrobena na syntetické bázi (ETBU), jak je uvedeno ve vyjádření společnosti MOL. Tento typ syntetické biosložky obsahují vysokooktanové benzíny všech společností. Výhodou tohoto typu "biosložky" je fakt, že neváže vodu a nezpůsobuje vysychání a tvrdnutí gumových částí (hadice, membrány apod.). Zároveň je skladovatelnost paliva o něco vyšší...takže je použitelné i po půlroce stání v garáži (osobní zkušenost
)
U prémiových benzínů je též velká pravděpodobnost, že je samy petrolejářské společnosti dodatečně aditivují. V tom případě je sporné, zda má smysl dodatečná aditivace uživateli. Pravděpodobně ne, aby nedošlo k "přeaditivování" paliva, což může být negativní.
Osobně do Clia tankuju u TankONO
Natural 95 a přidávám aditivum VIF. Do R11 tankuju
Natural 98/100 (patří tam dle technické specifikace). Dříve jsem jezdil téměř výhradně k MOLce, teď jezdím k Benzině (využívám výhod karty Tank karta Easy) a palivo dále neaditivuji.
A teď k naftě
Nafta obsahuje povinně 7% FAME nebo po našem MEŘO, tedy biosložky, která se nazývá "metylester řepkového oleje".
Tato složka degraduje naftu a omezuje její skladovatelnost.
Jedinou společností, která nepřidává (z výše zmíněných důvodů) FAME/MEŘO do nafty je opět EuroOil a to na všech čerpacích stanicích.
U EuroOilu tedy nenatankujete naftu s bioložkou Řešením pro starší motory je tedy tankovat u EuroOilu.
V případě, že není možné tankovat u této společnosti je opět možnost přimíchávat do nafty dvoutaktní olej M2T a to v poměru 1 litr na 100 litrů nafty. Opět ověřeno zkušeností nejen výše zmíněného člověka s muzeem, ale i řadou vlastníků autobusů, kteří toto praktikují. Olej v naftě promaže vstřiky, zabrání korozi potrubí a nádrže apod. Jen studený motor trochu více "kouří".
A ještě k letní/přechodové/zimní naftě.
U starých vozidel bez filtrů pevných částic, oxidačních katalyzátorů a podobných "zhůvěřilostí" je v případě natankování letní nafty do veterána (kterou natankujete v říjnu a v březnu může být již k nepotřebě) řešením přimíchání benzínu (autobusáci doporučují do nádrže cca 300 litrů nalít cca 10 litrů benzínu). Startovatelnost v zimě a případné využití paliva po odstávce se tím rapidně zvyšuje
Tolik tedy mé postřehy z provozu k biosložkám