RENAULT CAR CLUB

Diskusní fórum Renault Car Clubu
Právě je pát 22. lis 2024 10:56:54

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 2 ] 
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: ned 20. led 2019 14:39:35 
Offline
Administrátor
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 24. kvě 2012 21:03:15
Příspěvky: 1245
Bydliště: Kolín
Na konci roku 2018 FKHV a AVCC poslala žádost o oficiální informace ohledně prodeje benzínu Natural 95 v dosavadním složení v roce 2019.
V příloze Vám zasíláme obdržené stanovisko z Ministerstva průmyslu a obchodu.
Dále Vám níže přikládám odpověď od MOL Česká republika.
V případě dalších došlých odpovědí Vás budeme opět informovat.
"MOL Česká republika
Dovolte nám reagovat na dotaz z 11. prosince ohledně tématu Natural 95/E10

Informace o povinnosti E10 od roku 2019 je chybná. Rozhodně to není součástí novely zákona o pohonných hmotách, zákonu o ochraně ovzduší v této chvíli.
V tuto dobu není rozhodnuto, kdy se v České republice začne prodávat také benzin s obsahem bioetanolu až deset procent a na stojanech se tak objeví také samolepky E10. Je pravděpodobné, že se tak nestane dříve než v roce 2020 a možná se ČR vydá i jinou cestou.
Majitelům historických vozidel doporučujeme tankovat tzv. vysokooktanové benzíny, kde je podíl ethanolu nahrazen ETBU (etyltercbutyleterem) – biosložka 2. generace), který nemá negativní vlastnost pohlcovat vodu jako etanol. Z našeho portfolia se jedná o palivo EVO 100+.

MOL Česká republika, s.r.o."


Přílohy:
Natural 95.pdf [1.01 MiB]
441 krát

_________________
Pavel V

https://picasaweb.google.com/103556816432908400020

Obrázek
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Natural 95 / Natural E10
PříspěvekNapsal: čtv 31. led 2019 4:28:11 
Offline
Administrátor
Uživatelský avatar

Registrován: pon 28. kvě 2012 22:28:30
Příspěvky: 782
Bydliště: Praha
Tak jen doplním...

Pokud jde o biosložku v Naturalu 95, dá se občas koupit palivo bez biosložky, nebo se sníženým obsahem u čerpacích stanic EuroOil. Je to logické - patří Čepru, které je jediným producentem biosložky u nás, tudíž ji prodává i samostatně (nebo v rámci produktu E85). A jelikož zákon nařizuje petrolejářským společnostem prodávat 5% biosložky v Naturalu 95 z celkového objemu prodaných paliv, může se u benzínek EuroOil vyskytnout i Natural 95 bez biosložky (jednoduše řečeno, když Čepro prodá určité procento biosložky samostatně, zákon ho již nepovinuje přidávat ji do Naturalu 95 - a jelikož je výroba biosložky dražší, než samotný Natural, Čepro logicky raději prodá o 5% Naturalu víc).
Je to jak kdy a jak kde, Natural s nízkým nebo nulovým obsahem biosložky se třeba pravidelně objevuje na severní Moravě (Ostrava, Karviná), občas i kolem Brna, ale i ve středních Čechách - výborná je na toto aplikace do mobilu EuroOil, kde jsou u každé benzínky společnosti uvedeny parametry posledního závozu paliva.

Jinak pokud jde o negativní dopady biosložky v Naturalu 95, dá se eliminovat několika způsoby.

Předně je docela dobré aditivovat si benzín sám. Například mým oblíbeným prostředkem VIF Super Benzin Aditiv. Kromě mazivostní přísady obsahuje aditiva eliminující negativní vlastnosti biosložky a prodlužuje skladovatelnost benzínu.
Nezávislé testy časopisu Svět motorů potvrdily pozitivní vlastnosti tohoto aditiva nejen ohledně mazivosti, ale i ohledně čistících vlastností tohoto aditiva. Viz. http://www.petrol.cz/petrol-awards/petr ... -6499.aspx
Jen tak mimochodem, nějaké takové aditivum má již dlouhodobě Shell ve svých produktech - tou samou laboratoří, kde testovali VIF a kde si testy nechal udělat i sám Shell bylo zjištěno, že čistící účinek paliv Shell je jen cca 37%...u VIFu 96%...

Další možností, jak zamezit např. tvrdnutí membrán v karburátorech a vysychání a degradaci zejména gumových součástí palivové soustavy je přimíchání dvoutaktního oleje M2T do benzínu v poměru cca 0,1 litru na 50 litrů Naturalu.
Toto je ověřeno zkušeností člověka, jež vlastní v muzeu cca 150 veteránů a sám je soudním znalcem v oboru motorových vozidel...

Další možností, jak se vyhnout biosložce, je tankování Naturalu 98/100.
Ten sice něco jako biosložku obsahuje též, nicméně "biosložka" je vyrobena na syntetické bázi (ETBU), jak je uvedeno ve vyjádření společnosti MOL. Tento typ syntetické biosložky obsahují vysokooktanové benzíny všech společností. Výhodou tohoto typu "biosložky" je fakt, že neváže vodu a nezpůsobuje vysychání a tvrdnutí gumových částí (hadice, membrány apod.). Zároveň je skladovatelnost paliva o něco vyšší...takže je použitelné i po půlroce stání v garáži (osobní zkušenost ;) )
U prémiových benzínů je též velká pravděpodobnost, že je samy petrolejářské společnosti dodatečně aditivují. V tom případě je sporné, zda má smysl dodatečná aditivace uživateli. Pravděpodobně ne, aby nedošlo k "přeaditivování" paliva, což může být negativní.

Osobně do Clia tankuju u TankONO Natural 95 a přidávám aditivum VIF. Do R11 tankuju Natural 98/100 (patří tam dle technické specifikace). Dříve jsem jezdil téměř výhradně k MOLce, teď jezdím k Benzině (využívám výhod karty Tank karta Easy) a palivo dále neaditivuji.


A teď k naftě ;)

Nafta obsahuje povinně 7% FAME nebo po našem MEŘO, tedy biosložky, která se nazývá "metylester řepkového oleje".
Tato složka degraduje naftu a omezuje její skladovatelnost.
Jedinou společností, která nepřidává (z výše zmíněných důvodů) FAME/MEŘO do nafty je opět EuroOil a to na všech čerpacích stanicích. U EuroOilu tedy nenatankujete naftu s bioložkou ;)
Řešením pro starší motory je tedy tankovat u EuroOilu.
V případě, že není možné tankovat u této společnosti je opět možnost přimíchávat do nafty dvoutaktní olej M2T a to v poměru 1 litr na 100 litrů nafty. Opět ověřeno zkušeností nejen výše zmíněného člověka s muzeem, ale i řadou vlastníků autobusů, kteří toto praktikují. Olej v naftě promaže vstřiky, zabrání korozi potrubí a nádrže apod. Jen studený motor trochu více "kouří".

A ještě k letní/přechodové/zimní naftě.
U starých vozidel bez filtrů pevných částic, oxidačních katalyzátorů a podobných "zhůvěřilostí" je v případě natankování letní nafty do veterána (kterou natankujete v říjnu a v březnu může být již k nepotřebě) řešením přimíchání benzínu (autobusáci doporučují do nádrže cca 300 litrů nalít cca 10 litrů benzínu). Startovatelnost v zimě a případné využití paliva po odstávce se tím rapidně zvyšuje ;)

Tolik tedy mé postřehy z provozu k biosložkám :mrgreen:

_________________
Renault 11 GTL, phase I, 1397 ccm, 49 kW, 5 dv., r.v. 1986
Renault Espace I 2000 TSE, phase II, 1995 ccm, 74 kW, 5 dv., r.v. 1990
Renault Clio III Grandtour, phase II, 1149 ccm, 16V, 55 kW, r.v. 2010
Karosa LC 735, typ 735.40, ex. Armáda ČR, r.v.1988
Jawa 50 Pionýr, typ 20, ex. ČSLA, r.v. 1979


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 2 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
POWERED_BY
Český překlad – phpBB.cz