No nevím, jestli moje odpověď bude přesně to, co chceš slyšet
Já najezdil se svoji "jedenactkou" asi 160 000 (když jsem ji koupil, měla 170 000) a vyměnil jsem ji za Clio, protože ji čekala testace. Pokud by k této eventualitě nedošlo, jezdil bych s ní do té doby, než by přestala být spolehlivá natolik, abych se s ní nebál jet delší cestu. Clio máme necelé 4 roky, takže zatím o výměně neuvažujeme.
Ale dnešní auta toho asi tolik nevydrží. Možná, když najedeš půl milionu během 6 let, tak ano, ale když kouknu třeba na sílu drátků v motoru, mám pocit, že to zubu času prostě neodolá (ani nemá, ale to je něco jiného). Jednoduše zpuchří izolace a drátek se pak podstatně rychleji, než na starých autech, prostě rozsype. Při dnešních přeelektrizovaných autech to může být celkem zdroj velkých problémů. Kastle vydrží, motor dejme tomu taky, ale tyhle věci okolo prostě tolik let nepřežijí.
Otázka jiná je cena. Dneska jsou ceny ojetin na poměrně nízké úrovni. Prostě je jich hodně. A ceny nových aut jsou také relativně nízké. To znamená, že nové auto si nemá šanci udržet nějakou vyšší hodnotu. Procentuelně padají rychleji dražší auta.
Zase starší ojetiny se dají sehnat za poměrně dobré peníze, takže tam už se od určité hranice vyplatí auto měnit při každé finančně náročnější opravě. Je to hrozný konzum, ale je to tak.
My budeme asi s Cliem jezdit, dokud bude relativně spolehlivé. Vzhledem k tomu, že jezdíme několikrát ročně na Slovensko, potřebujeme auto, které nás tam alespoň ve většině případů doveze
Pokud to Clio zvládne třeba za 20 let, jiné nepotřebujeme. A já jezdím autem vlastně i po Praze (MHD je na kratké vzdálenosti prostě dražší a pomalejší), takže to s tou spolehlivostí také souvisí.
Myslím, že je to asi nejvýhodnější, vzhledem k propadu ceny po prvních letech. Nakonec záruku na hlavní celky máme 5 let, takže zatím to neřešíme.
Takže shrnuto:
Životnost je samozřejmě pojem relativní, ale kastle a motor vydrží poměrně dost (nemyslím si to jen o benzínových downsizingových turbomotorech - 1.2 se 100 koňmi v Octavii prostě nepřežije 150 000). Otázkou je to, co přirozeně stárne, třeba aniž by se jezdilo. Z tohoto pohledu by třeba 10 let neměl být až takový problém.
Podnětem k výměně vozu je pro mě spolehlivost - tedy četnost nutnosti oprav a jejich finanční náročnost.