Pavlem výše popsané k PROVCATEURovu příspěvku ovšem můžeplatit pouze tehdy, pokud někdo prodá auto a vůbec ho na budoucího majitele neodhlašuje (což je trochu nepochopitelné, protože to odhlášení nestojí nic). A to jen v "první instanci". Tedy pokud je vozidlem spáchán přestupek, nebo trestný čin, je v první řadě kontaktován majitel dle registru. Pokud ovšem ten prokáže (kupní smlouvou), že vozidlo prodal, stává se trestně odpovědným za provoz tohoto vozidla ten, kdo je v té kupní smlouvě. Podle mého právního povědomí je totiž právě on právně majitelem dotyčné movité věci!!! Registr silničních vozidel je jen evidence.
To platí i v případě, že je kupní smlouva uzavřena ústně - i to je u nás platná právní forma smlouvy...
Pokud by nový majitel snad tvrdil, že žádná ústní smlouva uzavřena nebyla, dopustí se v tu chvíli nedovoleného užívání cizí věci...
A původní majitel je zase z obliga, protože v tu chvíli byl spáchán čin vpodstatě ukradeným vozidlem (trestného činu krádeže se ale viník nedopustí, protože má doklady od vozu a proto je to jen to nedovolené užívání)
Proto je rozhodně lepší mít písemnou kupní smlouvu.
Pokud je auto v polopřevodu, odpovídá za jeho provoz ten, kdo je uveden jako budoucí majitel a má kupní smlouvu, protože po právní stránce je jeho majetkem, za který nemůže odpovídat někdo jiný. A taky bude v tomto případě kontaktován budoucí majitel, na kterého je vozidlo odhlášeno. To jen na doplnění
Pokud jde o kontrolu všeho po úřednících: je to, Pavle, dost zavádějící. Zrovna Lukáš by to zkontrolovat dovedl, ale člověk, který autům nerozumí opravdu nedokáže zkontrolovat, jestli má auto ABS a podobné věci. A nakonec jaký k tomu má důvod - úřadníci jsou placení a zodpovědní za to, že svoji práci dělají dobře ne? Chyba se samozřejmě může stát, jsou to jen lidi, ale pak by ji měli být schopni napravit ti, kdož chybu způsobili, ne? a ne aby se občan ocitl vinou chyby úředníků v neřešitelné situaci...