Dostal jsem pozvánku od Hyundaie na předváděčku elektromobilu Hyundai Ionic. Včera jsem si to vyzkoušel. Bylo to ve dvou verzích jednak hybridní s benzinovým motorem 1,6 GDI 77kW + elektromotorem 28 kW a pak ryze elektrický s elektromotorem 88kW. Ten hybrid mě nezajímal, jezdil jsem jen elektrickým.
Základní cena hybridu 700 tis Kč, luxusní verze 850 tis. Kč. Základní cena elektrického 860 tis.Kč, luxusní verze 1 milion Kč. (všechny ceny zaokrouhlené o jednu desetikorunu směrem nahoru)
Záruka by na to měla být 5 letá a na akumulátory 8 letá (nebo 200 tis. km).
Jízdní dojem velkolepý, jednak vůz je naprosto kvalitně zpracovaný a ergonomicky je to špička, ale hlavně jízda s elektrickým motorem je velmi dynamická, hlavně odspodu, takže při rozjezdu na semaforech jsem ve vedlejším pruhu benzinový vůz vyšší střední třídy nechal daleko za sebou. Má to také velmi ostré řízení, malý poloměr zatáčení, na volantu se s tím musí podstatně plynuleji, než s běžnými vozy, což bude asi souviset s jiným řešením hnacích poloos a řízení. Vůz je také velmi stabilní, je jako želva, nenaklání se, což bude asi vlivem nízkého těžiště v důsledku u podlahy umístěných akumulátorů. Při jízdě se levá noha nudí. Startuje se to tak, že se sešlápne brzda a zmáčkne tlačítko start na středové konzoli. Vypne podobně, jen to tlačítko k vypnutí je na desce pod volantem vpravo. Parkovací brzdu to má jen elektronickou, žádná páka jak jí známe z běžných vozů. Ovšem kámen úrazu je v dojezdu, uvádí se, že dojezd je asi 280 km, s tím, že v městském provozu lze využít rekuperace kinetické energie, což by zvýšilo dojezd asi o 15%. Neboli můžu s tím dojet ode mne, řekněme do Brna a tam zůstat už nejspíše natrvalo a jednou provždy. Přístup Hyundai reprezentovaný předváděcím technikem k možnosti cestovního nabíjení je poněkud boží. Řekl, že ve výbavě vozu je pohotovostní nabíječka, takže stačí to kdekoli připnout k zásuvce a nabít. Neřekl ovšem, kde tu zásuvku vzít, neboť jsem hluboce přesvědčen, že každá zásuvka někomu patří, ale prakticky nikdo jí nemá vybavenou elektroměrem umožňujícím změřit spotřebu a na základě toho zaplatit spotřebovaný proud. Takže to vidím tak, že zastavím někde u domu, a když na moje bouchání vůbec otevřou, požádám místní majitele nebo nájemníky o zapojení kabelu do tramvaje. Doma se prý dá instalovat na zeď stacionární nabíječka na třífázový proud. Jako auto na ježdění po městě nebo krátké cesty do práce je elektromobil naprosto skvělý, mohu-li doma dobíjet. Neboli – jezdím jen kolem domu a mám garáž. Ovšem kupte si auto jen na ježdění kolem domu a do práce za „milionek“. Pro tenhle účel je vůz pak zbytečně nadvybavený luxusními a nadstandardními prvky včetně kvalitního infotainmentu. (To byl mimochodem důvod, proč jsem před časem nekupoval I30, protože pro auto do práce tu výbavu prostě nevyužiji, ovšem platím jí jak při pořízení tak při servisu a koupil jsem méně vybavenou, ale taky o dost levnější Dacii). Auto na ježdění do práce je vzhledem k účelu primárně o ekonomice provozu, pak teprve o osobním uspokojení. K širokému využití chybí 3 věci: 1. Infrastruktura pro elektrické dobíjení z veřejných dobíjecích přípojek, a to nejen na národní (státní) úrovni, ale na úrovni minimálně celoevropské. 2. Státní dotační programy pro majitele těchto vozů. Je nutné, aby si státy uvědomily, že tyto vozy jsou vyvíjeny v důsledku jejich tlaku na omezování emisí spalovacích motorů, a tedy že by se měly podílet na úhradě zvýšených nákladů majitelů-obyvatel, firmy si to na rozdíl od nás mohou uplatnit do daní rovnou. Přičemž dotační politika by měla být dvousměrná - přímá dotace na pořízení vozu, řekněme ve výši rozdílu mezi stejně velkým a vybaveným benzinovým vozem a elektromobilem, nepřímá ve formě úspor na dani (například možnost odpočtu energetické daně včetně solární jakožto položky snižující daň z příjmu a pak přímé slevy na dani z příjmu v důsledku mání takového vozu). 3. Zdrojové napájení akumulátory je dle mého názoru slepá cesta vývoje, je to neekologické vzhledem k zátěži přírody při výrobě akumulátorů, které vyžadují odčerpávat z přírody prvky daleko méně zastoupené než ropa a také z hlediska ekologické zátěže při likvidaci těch akumulátorů a to nemluvím o akumulátorech rozdrcených při různých nehodách a z tohoto důvodu různě vyteklých na silnici. No vyteklých jsou to gelové akumulátory, ale stejně….. Vývoj logicky by měl vést přes palivové články.
Technik od Hyundai mi řekl, že Hyundai u nás vozy dotuje částkou 200 tisíc (snížením ceny) oproti cenám na vyspělých trzích a že projednává ještě podobnou dotaci s nějakou další na tom zainteresovanou firmou, ale že se pokoušeli jednat o státních dotacích pro majitele, jenže naši volení i….i na to nechtějí slyšet. Pokud vím, tak v Německu na to nějakou dotační politiku mají.
Závěr: Krásné designově, kvalitní, skvěle jezdící, drahé, ale přitom prakticky nepříliš použitelné – je to spíše socha než automobil.
_________________ od 04 85 Renault R 11 GTX (phase I) 1,7 i; 55kW; červený od 30.3.18 Peugeot Boxer 3000 Blue HDi (phase II) 2,0 96 kW červená Tiziano provedení L2H1-camper od 17.12.22 Renault Fluence 1,6 16v béžová metalíza
|