Vyšel zajímavý přehled o cenách vozů v r. 1978. Dnes jde bez výjímky o veterány. To mi bylo 25 let a chystal jsem se právě koupit svůj v pořadí druhý vůz, Š 100, (po Trabantu 601 S, který jsem si koupil o 4 roky dříve jako svůj první vůz po maturitě). Je jen potřeba doplnit, že tehdejší průměrná mzda byla někde kolem 1 500 Kčs a že např. na Renault 15 bylo potřeba vynaložit mzdu za asi tak 68 měsíců (pokd by ovšem jeden žil ze vzduchu). Na Dacii 1300, která tenkrát patřila mezi luxusnější a dražší vozy by bylo třeba vynaložit mzdu za nějakých 44 měsíců. Takže renaultské i daciácké vozy byly tenkrát určeny pro "lepší" lidi, mezi které patřili hlavně různí řezníci, zelináři, a jiní, hlavně podpultoví přerozdělovači hmotných statků bez front, melouchoví vyráběči a zhodnocovači jiných hmotných statků a pak nomenklaturní kádři. Ti ovšem měli často nařízeno jezdit vozy sovětské produkce. Jak kdo. Já v té době pracoval (MTTÚ Praha) a po večerech jsem učil jízdy i teorii, jakož i techniku v Autoškole Vinohrady, a při tom všem studoval vysokou školu, takže souběh 2 prací mi umožnil vůz pořídit o několik měsíců dříve. Většina termínů, které zde uvádím, jako melouchář, podpultový rozdělovač nebo nomenklaturní kádr už dnešní mladá generace nezná, takže možná tomu, co jsem napsal nebudou rozumět a jestli ne, je tomu tak vlastně dobře.
http://www.autoforum.cz/fascinace/cenik-mototechny-z-roku-1978-co-staly-skody-fiaty-trabant-nebo-tatra-613/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu